Objavila sa ďalšia nechutná reklama s Hitlerom
Pravda, 12. 5. 2016
Obchod so zlom pokračuje. Po Česku sa reklamný motív s fašistickým vodcom Adolfom Hitlerom objavil už aj na Slovensku. Propaguje predaj výrobkov pre psov. Odborníci na reklamu varujú pred nebezpečnou hrou. Objednávateľ kontroverzných bilbordov spoločnosť Petpark i tvorca vizuálu agentúra Wiktor Leo Burnett sa bránia tvrdením, že sú proti radikálnemu vodcovstvu a cieľom je podporiť celospoločenskú diskusiu.
Odborník na reklamu z agentúry Creo/Young & Rubicam Michal Ruttkay povedal, že v kontexte výsledkov parlamentných volieb ide o nezmyselnú hru s ohňom. „Snaží sa to byť niečím výnimočné a odlišné, zároveň to má veľa atribútov, ktorými sú nezrozumiteľnosť, nečitateľnosť, necitlivé narábanie so symbolom. Vtip v takom kontexte by mal byť urobený ako výborná nadsádzka, ako parodizácia niečoho. Toto to nemá. Ide o prvoplán, ktorý je mimo správnej komunikácie. Zvýrazňuje to reklamnú agentúru, ktorá sa snaží presadiť extravaganciou,“ zhodnotil Ruttkay vizuál.
Podľa Šarloty Pufflerovej z mimovládnej organizácie Občan, demokracia a zodpovednosť sa do verejného priestoru dostávajú hnutia, ktoré propagujú fašizmus alebo sa k nemu stavajú uznanlivo. „Podľa mňa sa tak zvyšuje tolerancia k týmto javom,“ poznamenala s tým, že odkazy na Hitlera sa môžu blížiť k propagácii hnutí smerujúcich k potláčaniu ľudských práv, a preto treba začať verejnú diskusiu a je to aj dôvod, aby sa na to pozrela tiež polícia.
Na jednom z bilbordov je na hnedom podklade zobrazená hlava psa s výzorom Hitlera a s výrazným nemecko-slovenským textom. Už menší slogan hovorí o tom, aby „váš psík nebol váš vodca“. Vodič v aute, ktoré sa mihne okolo bilbordu, však nemá ani šancu zaregistrovať, aký výrobok sa mu vlastne ponúka.
Igor Stupňan
© PEREX, 2016
Článok uverejnil portál Pravda.sk 12. 5. 2016 o 7:00 v rubrike Správy/Domáce.