Kampaň POVEDZ MI TO DO OČÍ
NOS – OSF, 9. 7. 2015
Nadácia otvorenej spoločnosti pokračuje v kampani zameranej proti hejtu v online prostredí. Od dnešného dňa si môžete pozrieť stránku www.povedzmitodooci.sk a šíriť videá zamerané na zvýšenie povedomia o škodlivosti hejtu. Hejt na nás číha všade. Najmä v online priestore. V diskusiách pod článkami, na sociálnych sieťach, všade tam, kde sa môže hejter skryť za anonymitu svojho nicku (prezývky). Hejteri si vytvárajú falošné identity, hejtujú v komentároch, blogujú, ubližujú chrlením nenávisti, klamstiev a poloprávd. Anonymita alebo falošná identita ich chráni.
„Preto sme sa v kampani rozhodli vytiahnuť hejterov na svetlo a ukázať ľuďom modelové situácie. Čo by sa stalo, ak by bol hejter konfrontovaný s hejtujúcim. Čo, ak by sa musel postaviť zoči-voči človeku, ktorému svojím hejtom ublížil? Hejter je človek s veľmi nízkym sebavedomím, zväčša sa bojí a odmieta reálnu konfrontáciu. Preto sme na našich modelových hejteroch chceli ukázať, že aj reálnemu hejterovi sa môže stať, že mu raz pri dverách zazvoní ten, ktorému ubližoval na internete,“ povedala Ľubica Stanek z Nadácie otvorenej spoločnosti.
Kampaň Povedz mi to do očí upozorňuje na drsnosť internetového hejtu. Hejteri v našej kampani nie sú reálni, avšak hejty, ktoré v kampani uvádzame, sú úplne reálne obvinenia na konkrétnych umelcov, ktorí v kampani účinkujú. Pochádzajú z internetových diskusií, od ľudí, ktorí tu žijú medzi nami a neváhajú napísať hrozné veci, napr. aj na herca národného divadla či úspešnú speváčku.
Prvá časť kampane, ktorá začala 9. júla 2015, mieri do online prostredia a tiež, špecificky, k účastníkom festivalu Bažant Pohoda, kde budú prebiehať viaceré aktivity prepojené na kampaň. Na festivale sa môžete zúčastniť dvoch diskusií a na infopointoch Open, Free, Mind získať odznak kampane a dozvedieť sa o nej viac.
Kampaňou chceme ukázať, že hejt nie je názor, je to hlúpa, necitlivá urážka. Hejty ubližujú konkrétnym osobám aj celým skupinám ľudí, ktorí s nami žijú v jednej krajine. Hejty stavajú na predsudkoch, ktoré v nás ďalej upevňujú. Prehlbujú tak bariéry v komunikácii online, ale aj offline.
Pozrite si:
Kampaň Povedz mi to do očí (video – web)
Projekt podporili Island, Lichtenštajnsko a Nórsko v rámci Doplnkových aktivít Programu Demokracia a ľudské práva, ktorý realizuje Nadácia otvorenej spoločnosti. Kampaň vznikla v partnerstve s agentúrou Mayer/McCann Erickson.