Načo pripomínať feminizmus?
Pravda.sk, 17.07.2015
Ešte si sa s nikým nebozkávala? Vy sa nebudete brať? Nevadí, že tvoje dieťa bude mať iné priezvisko? Už si zhodila popôrodné kilá? Myslíš, že ťa budem takúto tučnú nosiť na rukách? Kolobeh otázok a kresbu, ktorú vytvorila Ivana Šáteková na základe súkromného „sociologického prieskumu“, nazvala Chronológia sociálneho nátlaku. A predstavuje v nej svoje videnie rôznych autentických podôb tlaku spoločnosti, s ktorými sú ženy denno-denne konfrontované od najútlejšieho detstva až takmer po prah hrobu.
Na sušiaku sú zavesené tričká, ponožky, rukavice, ženská aj mužská spodná bielizeň aj ďalšie kúsky bieleho oblečenia, ktoré akoby ktosi popripínal drevenými kolíkmi. Biele i čierne „kúsky“ nesú nápisy ako eutanázia, interrupcia, registrované partnerstvo, výhrada svedomia, odluka cirkvi, intolerancia… V inštalácii Angažovaný šatník konfrontuje Eva Filová požiadavky ľudskoprávnych hnutí a nehybnosť cirkevných dogiem. Bielizeň ako druhú kožu možno interpretovať ako názory, ktoré možno „obliecť“ či „zahodiť“, privlastniť si ich alebo sa ich vzdať.
„Projekt Fem(inist) Fatale je reakciou na súčasný stav našej spoločnosti z feministického pohľadu prostredníctvom výtvarného umenia. Postavenie žien v našej spoločnosti sa za ostatné desaťročia nepochybne zmenilo. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že žijeme v spoločnosti s rovnakými právami pre všetkých, o čom je presvedčená aj veľká časť verejnosti. Prečo teda znovu pripomínať feminizmus? Odpovede na túto, ale aj na ďalšie otázky prinášajú vystavené diela,“ pokračovala kurátorka.
„Vzhľadom na to, že rodové nerovnosti sú v našej spoločnosti stále smutnou realitou, považujem za úplne prirodzené ,byť feministom‘. Dokonca si myslím, že ak sa chcem považovať za demokraticky zmýšľajúceho človeka, je to moja povinnosť,“ konštatoval Milan Mikulášik. Prezentuje sa inštaláciou Posledná večera. Tvorí ju trinásť osobných váh, rozmiestnením pripomínajúcich biblický námet. Odkazuje aj na tému anorexie a zároveň komentuje posadnutosť dokonalým vzhľadom, ktorý mnohí považujú za dôležitejší ako napríklad vzdelanie.
„Línia sociálne angažovaného umenia dostáva na slovenskej výtvarnej scéne druhý dych. Výstava Fem(inist) Fatale prináša jej aktuálne podoby a zároveň je výzvou uvažovať o otázkach rodovej rovnosti, sexuálnej identity či rodiny trochu inak,“ dodala kurátorka Kunsthalle LAB Nina Vrbanová.
Jena Opoldusová
© PEREX, 2015
Článok uverejnil portál Pravda.sk 17.07.2015 o 16:00 v rubrike Kultúra/Galéria.